10 SUKAN UNIK DIDUNIA


ANNYEONGHASEYO GUYS !


HARI NIE EIQA NAK SHARE DGN KORANG PASAL SUKAN YG UNIK KAT DUNIA NIE..KORANG TENGOK JELAH


1. HOKI AIR





Kalau hoki ais mungkin korang pernah dengar tapi kali hoki air ? 2 pasukan yg terdiri drpd 6 orang ahli akan berebut bola dgn menggunakan tongkat yg melengkung ke gawang pasukan lawan di dalam air. Tapi sukan ni tak dipraktikkan di seluruh dunia kerana sukan nie belum jd ikutan lagi.. Mungkin sukan hoki air tak diminati sbb nk menonton apa dlam air..




2. BOSSABALL






Dalam sukan nie..setiap perlawanan mmpunyai trampolin utk melompat dan setiap pasukan perlu mmpunyai 3 hingga 5 orang pemain utk memukul atu menendang bola ke pasukan lawan. Sukan nie lebih kurang sama jew dgn bola tampar biasa cuma yg bezanya ia dimain di atas trampolin.. Mata akan dikira sekiranya bola terjatuh keatas lantai..




3. WIFE CARRYING





Merupakan sukan yg berasal dri Sonkajarvi,Finland..dimana lelaki akan mmbawa pasangan dorang dgn cara sperti korang lihat dalam gmbar kt atas dngan melalui beberapa halangan yg disediakn dgn sepantas mungkin. Tapi macam mana korang nak angkat pasangan korang yg terlebih 'sihat' tu ??




4. BOG SNORKELLING






Korang dengar je lumpur mesti korang akan menngundur diri. Pesaing2 perlu berenang dan menyelam ke dalam air dan pendek kata,air parit yg dipenuhi dgn rumput kering. Yg penting,pesaing2 mesti memakai alat menyelam (snorkel) dan kaki sirip. Korang akan dianggap juara apabila berjaya menamatkan pertandingan tanpa kaki sirip tertanggal dan tanpa menipu. Merangkak kot.. Sukan sering diadakan pd bulan Ogos di Wales.




5. TOE WRESTLING







Aktvt nie popular utk kanak2 kini dianggap sbgai sukan kompetitif. Penduduk tempatan merasakan sukan ni sesuatu yg menarik dimana individu perlu menguci jari2 kaki dan memaksa jari pihak lawan mmberi kawasan. Pihak penganjur pernah meminta sukan ini dimasukkan di dalam Sukan Olimpik tp malangnya tak diterima.



6. UNICYCLE POLO







Biasanya korang hanya melihat badut yg menaiki unicycle utk mmbuat persembahan. Sukan ni tampak biasa bg korang. Hanya orang yg mampu dan pandai mengimbangi badan sj boleh melibatkan diri dalam sukan nie..





7. CHEESE ROLLING








Sukan tradisi yg sejak lebih dari 200 tahun dimana para peserta akn berlumba-lumba utk menuruni bukit selepas keju digulingkan dr cerun bukit. Peserta pertama yg berjaya menuruni bukit dan mendapatkan keju tu akan mnjadi pemenang. Ganjaran ? dah tentu keju tersebut.. Eiqa dngar sukan tradisi nie diharamkan kerana ia melibatkn faktor keselamatan.






8. CHESSBOXING






Sukan Chessboxing nie boleh dikatakan sukan paling bnyak mmgunakan oatak dan otot. Meskipun hanya duduk di gelanggang tinju,otak diorg perlu bergerak tangkas utk mengalahkan pihak lawan utk checkmate. Tp diorg bertinju jugak. Diorg akan bertinju utk 3 minit diselangselikan dgn bermain Chess.




9. BLIND SOCCER







Sukan nie bukan sukan utk orang kurang upaya dlam penglihatan tp pemain perlu menutip mata kecuali penjaga gol. Pemain perlu memakai penutup mata dan setiap ahli kumpulan mempunyai nama atau panggilan utk mmberi bola. Pemain perlu berteriak utk mndpatkn arahan. Panggilan "Yeah" digunakan utk memanggil manakala "Voy" bermaksud mngmbil bola utk mmberikan kpada pasukan. Sukan ni memerlukan fokus yg sepenuhnya.. So kalu sapa yg fokus..susah skitlah..





10. HANDBALL







Sukan nie hanya menggunakan penumbuk atau lengan utk diberi kpd teman sepasukan. Selepas smpai ke jaring,bola tersebut boleh ditangkap sbnyak 3 kali kerana lantunan dibenarkan. Sukan nie dimainkan sbg indoor dan outdoor mlah ditonjolkan di dalam "The World Games".






Tu jelah tentang 10 sukan unik di dunia.. sedikit sbanyak korang dpat info kan ? k lah...



ANNYEONG.BYE-YEOM ! ^_^


Terima kasih sebab baca..Like sekali ye ? :)

1 orang say Eiqa wife Gikwang,skandal Kim Hyunjoong:

♥ MRS ZACKS ♥ said...

wahhhh mmg pelik & menarik laa :) ade gk org main bnda2 cmni ek. huhuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...